Meletup!!


Pagi ini time berbual-bual dgn Kak Shirin (salah seorang senior saya yang sangat baik), kami tetiba menimbulkan perkataan "meletup" ini dalam perbualan..hihi, walaupun actually perbualan kami berkisar tentang benda lain, perkataan "meletup" itu sort of keep hanging at the back of my mind during the conversation and triggered some memories relating to that word.

Hahaha, I think sometimes I have some character of Chuck (it's one of my favourite tv series actually, hehehe), which when Chuck sees something, it'll triggers his mind to related events about the thing he saw. Hahaha, it's crazy how close our lives can be with those portrayed on tv, but most of the time I found it rather cute, hahaha ^_^

Anyway, berbalik kepada "meletup" --> tendency untuk lari topik yang sepatutnya sangat tinggi, haha.

Ada beberapa memories yang kelakar pada saya tentang word ini, dengan tambahan satu cerita dari Kak Shirin ^_^

Yang terus terlintas di fikiran saya bila word "meletup" ini muncul adalah tentang "meletup dan Mama saya", hihihi.

Mama saya, bukanlah seorang yang pandai mengendalikan alatan elektronik dan ini termasuklah komputer dan handphone nya sendiri. Tapi yang saya nak kongsi di sini bukanlah tentang handphone nya, perhaps some other time, when my mind is triggered by some other word / topic, hehe.

Mama saya memang tak pandai guna komputer, dia macam ada satu ketakutan pada komputer, katanya, takut kalau tersalah tekan / klik, lain pula yang jadinya. Tapi beberapa tahun kebelakangan ni, Mama berminat pulak nak main games kat komputer, simple games, jadi dia belajar la cara nak hidupkan komputer, mana nak cari game kegemaran yang saya letakkan di desktop dan terus main dan lepas main, boleh pangkah je (exit) lepas habis main, then shutdown.

Itu saja yang Mama saya tahu buat dengan komputer, bunyinya sangat comel, hihihi.

Adapun (lets go classical, haha) Bapak saya berbeza pulak, dia boleh tahan pandai main / explore kegunaan programmes dalam komputer dan game, bak makan kacang saja padanya, hehe.
Kedua-dua insan kesayangan saya ni main games yang berbeza, jadi selalunya bila Bapak saya main game dia then dia tinggalkan tanpa exit game tu (which memang selalu dia buat), saya la yang jadi tukang exit game tu supaya Mama saya boleh main game favourite dia pulak.
Caution: Mama saya tak tahu nak handle keadaan lain berkaitan komputer selain daripada yang telah dihuraikan di atas, hahaha ^_^ Jadi suatu hari, seperti hari-hari biasa juga, Mama mintak saya tolong exit game Bapak saya supaya dia boleh main game nya pulak. Namun, instead of helping her, saya suruh Mama buat sendiri, sebab saya dah penat menunjukkan hari-hari macam mana dan mana nak klik kalau nak exit game Bapak. Tapi jawapan yang saya dapat dari Mama sangatla menggeletek hati saya dan Bapak yang kebetulan lalu di situ, "Tak mau la Mama nak buat, tak reti la, nanti meletup komputer tu!"



Satu cerita sumbangan Kak Shirin; adapun (sorry, can't help going classical, hihihi) seperti yang diceritakan olehnya kepada saya sambil tergelak-gelak tanpa henti (which telah menyebabkan saya turut bergelak ketawa jugak, biarpun saya belum tahu hujung pangkalnya, hahhaha) adalah seperti berikut:

Menurut Kak Shirin (yep, I used to have a dream of becoming a reporter ^_^), hal ni berlaku masa dia kanak-kanak. Dia menonton tv sampai lewat malam, alone. Sedang enak menonton, tetiba kedengaran bunyi seperti plastik yang dipenyek-penyek. Tapi memandangkan tak ada apa yang dia nampak suspicious, dia teruskan saja menonton.

Tapi malang memang tak berbau agaknya, tetiba tv nya tetiba ada bunyi macam meletup yang minor dan berasap dan terus out, no visual dah kat kaca tv tu!

Dia bagitau ibunya, terus ibunya datang matikan sumber elektrik tv tu. Lepas tu, tv tu dah tak dapat ditonton lagi dah, hihihi.

Agaknya memang betul jugak na, tv boleh meletup kalau tonton lama-lama sangat eh??



Hmm, sepatutnya, saya ada lagi satu cerita tentang "meletup" ni...unfortunately, saya dah terlupa pulak dah apa cerita nya..Lately saya mengalami masalah cepat sangat terlupa apa yang saya tengah fikir, hahaha, jangan lepas ni terlupa nama sendiri sudah la ^_^


"Meletup"


Noktah ^_^


Take care 'cause I care



By: Syima Muslim

0 comments:

Post a Comment

Nature

Nature