Mamaku dan mood halimah jongangnya :-D


Di saat saya tergesa-gesa nak melaksanakan amanat-amanat nya sebelum tu, saya macam dengar Mama memanggil-manggil lagi. Bila berpaling menghadapnya, Mama tengah dok seronok ketawa dengan penuh bersungguh-sungguh. Sungguhnya dia gelak sampai hampir tak terkeluar suaranya, ahahaha, sampai terkatup biji biji matanya, ahahha. Saya yang tak tahu hujung pangkal gelak ketawanya tu, pun terikut sekali gelak, dah memang jadi sifat saya kot, gelak bila tengok orang lain gelak, ahahha, tambah tambah bila cara mereka gelak sangat menggeletek hatiku, ahhaha.

Bila ditanya apa hal yang dia nak bagi tahu tadi, Mama masih tak boleh nak berhenti gelak. Seminit dua, baru dia stop. Itu pun lepas buat buat muka serius ku yg famous tu, ahhahaha. Word pertama yang keluar dari mulut insan kesayangan saya ni, "Halimah jongang", pastu Mama continue gelak lagi. ahhaha, sungguh la saya tak faham apa masalahnya dengan Halimah jongang yg mampu buat Mama saya sangat terhibur ni.

Lepas dia dah boleh kawal gelak ketawanya, dia pun bercerita la tentang Halimah jongangnya. Katanya, semalam dia tonton cerita Halimah jongang kat tv, sangat lawak. "Ya, ya", balas saya, "memang la halimah jongang lawak, kan cerita lawak tu". "Nanti la biaq mama cerita apa yang lawak sangat episod semalam", katanya. Ok lah, Mama nya pasal, apa pun boleh la Mama, hihihi.

Caution: berikut adalah yang diceritakan oleh Mama saya, dengan tergelak gelak non stop dan saya, apatah lagi, berderai derai saya gelak, walaupun saya belum tahu hujung pangkal ceritanya, hihihihihi ^_^ :




"Halimah jongang baru balik dari kedai, singgah kat gerai makan, adalah matrock spanar jaya tuh dan sorang lagi kawan, Mama tak kenai la sapa. Depa nampak halimah singgah nak beli mee goreng bungkus, depa boleh start nyanyi lagu dedicated kat halimah. Nakal sungguh depa, dok buat lagu yg memerli jongangnya si halimah ni.

Tetiba, si halimah ni pun pi dekat dekat dengan para penyanyi nakal berdua tu dan halimah start tepuk tangan menyorakkan lagu dendangan para penyanyi nakal ni. Mama heran jugak la kenapa si halimah boleh pi tepuk tepuk tangan lak, tak marah. Dah tengok si halimah kemain nampaknya seronok tepuk tangan, para pelanggan lain yang ada kat gerai tu pun ikut sekali bertepuk tangan dan tumpang gelak jugak la.

Lepas habis lagunya, si halimah pun tanya la kepada kedua dua pendendang lagu tadi, sapa punya idea nak cipta lagu tu dgn tersenyum senyum. It turned out yang pencipta lagu tu adalah matrock spanar jaya rupanya. Hang tau apa si halimah tu buat? Dia tarik tangan si matrock dan gigit lengan matrock dengan gigi jongangnya. Meraung raung la matrock, yang si halimah pulak tak mau lepas lepas gigitan dia, geram sangat la kot.

Mujur la ada sorang kawan si halimah (maaf la tak ingat namanya, Mama confirm ingat, hihihi) lalu gerai tu dan nampak situasi kelakar tu dan tolong leraikan gigitan si halimah jongang. Kawan si halimah tanya dia kenapa dia menggigit si mangsa, si halimah cakap pasal depa annoying sangat, dok perli dia jongang, siap buat lagu lagi. (hihihihi)"




Lepas dah habis Mama bercerita, dia continue lagi gelak tawanya yang tak habis habis dan mendorongku untuk gelak jugak, memandangkan saya memang suka gelak, hihihihi.

Dah tu, ada pulak attempt nak cerita second round, ahahhaha, yang ni dah tak leh tahan, sebab habis tenaga dah nak gelak, sakit perut tak terkata. Jadi saya mintak diri beredar nak habiskan chores yang Mama suruh tadi.

Untuk catatkan dalam blog ni pun, saya saja je tanyakan sesetengah details (takut saya terreka cerita lak, memandangkan saya pulak masa kecik teringin nak masuk pertandingan bercerita, tapi apa kan daya, tak sempat nak hantar borang permohonan, hihihi); Mama masih boleh tergelak mengingatkan aksi si Halimah jongang.

Memang hari ni hari Mama saya berada di dalam mood Halimah Jongang......hahahaha



By: Syima Muslim

0 comments:

Post a Comment

Nature

Nature